Įmonių kultūra. Kas tai? Kodėl ji reikalinga ir svarbi kiekvienam iš mūsų?

Dažniausiai, jei įmonei kažko trūksta, ji konstruktyviai to siekia. Jei reikia vyriausio finansų analitiko – ji samdo vyriausią finansų analitiką. Reikia daugiau stalų ar kėdžių – here you go.  O ką daryti, jei sieki įtvirtinti norimą kultūrą? Atsakymo nėra ir tai viena iš priežasčių, kodėl daugybei įmonių kultūra yra tikras iššūkis. Taip pat, sunku teisingai papasakoti, kokia yra ta kultūra. Dažnai sunkiai suvokiamas pats įmonės kultūros konceptas. Straipsnyje papasakosime, kas yra įmonių kultūra ir vertybės. Kodėl kultūra svarbi tiek tau, tiek įmonei bei kokias vertybes turime Visma Lietuva.

Kas yra įmonės kultūra ir iš kur ji atsiranda?

Adler „International Dimensions of Organizational Behavior” rašoma, kad organizacijos turi „kažką“ (asmenybę, filosofiją, ideologiją ar klimatą), kas suteikia joms unikalų identitetą. Kultūra apibrėžia tai, kaip organizacijoje elgiamasi kiekvieną dieną, kaip darbuotojai žiūri į savo darbą, vienas kitą, klientus ir vadovus. Kultūra apima ne tik darbo organizacijoje aspektus, bet ir tai, kaip jos nariai joje jaučiasi.

Įmonės neturi kultūros. Jos YRA kultūros”, – sako Simon Sinek savo knygoje Start With Why . Ir nors pradžioje šis teiginys gali būti sunkiai suvokiamas, tačiau jame yra daug tiesos – kultūra nuolat vystosi ir keičiasi. Ji yra organizacijos priimtų sprendimų rezultatas. Ši citata atskleidžia, kad kultūra negali būti perkelta, įdiegta ar pridėta  – ji gali vystytis iš jau turimų pamatų, o pamatai atsiranda vos tik įsikūrus.

Kodėl kultūra svarbi įmonėms?

2013 Airbnb bendraįkūrėjas Brian Chesky parašė laišką savo darbuotojams Don’t fuck up the culture” (liet… neversime). Jame jis atsako į klausimą:

„Kodėl kultūra tokia svarbi įmonėms? Pasakysiu paprastai – kuo stipresnė kultūra, tuo mažiau taisyklių reikia. Tokiu atveju, jūs galite pasitikėti kiekvienu darbuotoju, kad jis pasielgs teisingai.

Žmonės gali būti nepriklausomi ir savarankiški. Jie gali būti verslūs. Ir jei įmonėje  puoselėjama savarankiškumo ir verslumo dvasia, ji bus pasirengusi dar vienam „skrydžiui į mėnulį”.

Ar kada nors pastebėjote, kad šeimoms ir gentims nereikia daug taisyklių? Tai dėl stiprios kultūros ir pasitikėjimo vienas kitu. Organizacijose (ar net visuomenėje), kur kultūra yra silpna, reikia daug tvirtų taisyklių.”

Visma Lietuva kultūros išskirtinumas – no management.  Mes pasitikime vieni kitais ir tikime, kad savo įmonę galime valdyti patys. Ką reiškia no management? Nesvarbu ar tai team building’as ar įmonei svarbus strateginis sprendimas – viską sprendžiame kartu. Tarkime, besiruošiant kraustytis į naująsias patalpas kartu nutarėme atsisakyti atvirų erdvių, kartu sprendėme, koks bus biuro interjeras, erdvių pasiskirstymas, net piešinius ant sienų renkamės patys – visi turi žodį.

Kodėl kultūra svarbi tau?

“Aš neteisingai parašiau kodo eilutę ir tai mums kainavo milijonus dolerių.”
Tokios klaidos dažnai turi rimtų pasekmių – tai gali reikšti kolegų pasitikėjimo, pagarbos,  ar netgi darbo praradimą. Tačiau vienoje įmonėje nebuvo nieko panašaus. Kokia tai įmonė?
Google.
Su kuriuo produktu dirbo šis inžinierius?
Google Adwords – pelningiausiu Google produktu.

Tai, kad įmonė nekaltina žmogaus dėl padarytos klaidos, o ieško sprendimo būdų yra kultūros dalis. Panašias kultūras turi tokios įmonės kaip Etsy, Microsoft, Rolls – Royce. Jos lyderiauja savo srityje bei generuoja milžiniškas pajamas.
Dar vienas pavyzdys – make people awesome. Tai vienas Modern Agile principų, sakančių, kad įmonė turėtų stengtis, jog jų klientas taptų awesome (liet. geriausias, puikiausias). Šis principas susijęs ne tik su klientais, bet ir su darbuotojais, mat tikima, jog vienintelis būdas pasiekti norimą rezultatą – padaryti, kad kiekvienas žmogus įmonėje jaustųsi awesome. Šiuo principu vadovaujasi Amazon ir panašu – ne veltui.

Tai tik du kultūros bruožai. Stipri kultūra suteikia žmonėms galimybę nuolat mokytis ir tobulėti, kurti tokią darbo aplinką, kokios jie nori, tuo pačiu kuriant maksimalią vertę klientams. Ir būtent todėl, svarbu suprasti, kodėl įmonės kultūra nėra tik abstraktus apibrėžimas, bet svarbi kiekvienam iš mūsų.

Vertybės, įtvirtinančios kultūrą

Suvokti, kokia yra įmonės kultūra gali padėti vertybės. Kelių skirtingų darbuotojų paklausus, kokia yra kultūra, jie nebūtinai pasakys tą patį, tačiau jei jie pasakys, kokios yra įmonės vertybės – didelis šansas, jog jie suvokia kultūrą, kurią jos paremia. Vertybės yra kiekvienos įmonės skiriamasis ženklas. Jos padeda darbuotojams suprasti, kaip reikia elgtis vienoje ar kitoje situacijoje.

Didelė bėda, kai vertybės tampa tik simboliniais žodžiais ant sienos įmonės vestibiulyje. Ar prisimenate United Airlines skandalą, kai vienas iš jų keleivių buvo prievarta išlaipintas iš lėktuvo? Šis incidentas ne tik sukėlė milžinišką PR krizę, per naktį United Airlines rinkos vertė nukrito 800 mil. dolerių. Viena pagrindinių United Airlines vertybių vis dar yra We fly friendly.

komunikacija,

savarankiškumas,

(bet koks žodis),

(bet koks žodis).

Kiek daug tokių, mažai ką pasakančių pavyzdžių, yra „apie mus“ puslapiuose. Mes tikime, kad turi būti kitaip.

Kultūra esame mes patys

Vis tik, kaip padaryti, kad vertybės nebūtų tik žodžiai ant sienos? Ar save sveikinančios frazės pačių blog’e? Mes renkamės istorijas. The good, the bad, the truth – kartais vertybės atsiranda iš gerų patirčių, kartais iš blogų. Mes renkamės būti atviri – kartais dirbame viršvalandžius, esame turėję nebaigtų projektų, taip pat loss’o ir near – miss’o.  Todėl, jog tikime, kad esame kultūra, o ne ją turime, renkamės ją kurti patys ir tokią, kokios jos norime – be daugybės taisyklių ir suvaržymų, kur kiekvieno žodis svarbus. O mūsų vertybės mums padeda.

Tad apie tai ir papasakosime šiuose blog postuos’e – be rožinių akinių – nes jei nuspręsite prisijungti prie Visma Lietuva, jūs patys tapsite šios kultūros dalimi ir kūrėju.

Kokios yra mūsų vertybės?